Miten kesällä ja lomalla kannattaa treenata juoksua?

Tuntuuko, että kesä keskeyttää hyvän treenirutiinin? Entä jos helle tuntuu niin painostavalta, ettei juoksulenkeistä meinaa tulla yhtään mitään? Tai ehkä lomareissulla tai mökillä tuntuu muuten vaan siltä, että on kivempi ottaa iisimmin eikä seurata mitään tiettyä treeniohjelmaa. Miten kunnon silloin käy?

 

Tutkimusten mukaan säännöllisesti harjoittelevan kunto ei laske kesäloman pituisen tauon aikana, vaikka lomalla treenimäärät putoaisivatkin reilusti, jos liikunta ei kuitenkaan lopu aivan kokonaan. Jos tuntuu, että lomalla on kivempi ottaa rauhallisesti myös treenien suhteen, se saattaa olla myös elimistölle hyvää tekevä pieni lepojakso, varsinkin jos elimistö on ollut ennen lomaa lievässä ylikuormitustilassa. Kesän löysäilystä ei siis kannata huolestua, sillä kunto ei romahda, jos vain ripottelet sinne tänne muutaman hyvän treenin ja kenties hyödynnät kesälajit ja hyötyliikunnan. Aivan kokonaan liikunnasta ei kannata loman ajaksi kuitenkaan luopua, sillä kaiken löhöilyn ja grillailun ohella voimme paremmin, jos liikumme ja käytämme kehoamme.

Vinkki 1 - vaatimustaso

Älä aseta kohtuuttomia vaatimuksia kesälle, oli sitten kyseessä treeni tai lomasuunnitelmat. Kesäloman ensisijainen tehtävä on palauttaa, ja tällä ajatuksella voi hyvin lähestyä myös kesäloman treenisuunnitelmia.

Vinkki 2 - Hyödynnä kesäaktiviteetit

Joskus kesälomalla tulee liikuttua aivan huomaamatta paljonkin, jos istumatyö vaihtuukin puutarhanhoidoksi tai lomareissun kävelymaratoniksi. Liikunnallisia kesäaktiviteettejä voivat olla uinti mökkirannassa, halonhakkuu, mökkireissun soutureissu tai vaikka paljasjalkajuoksu rantahiekalla uimareissun lomassa. Kokeile uusia juttuja!

Vinkki 3 - Tutustu paikkoihin juosten

Jos olet lähdössä matkalle uuteen paikkaan, juoksu on aivan paras keino tutustua alueeseen! Lenkkarit kannattaa ottaa mukaan jokaiselle lomareissulle, sillä myös pitkiin kävelyihin lenkkarit on usein paras vaihtoehto.

Vinkki 4 - Väline aina mukana

Vaikka olisit mökillä tai lomareissulla, voit aina tehdä voimaharjoittelua oman kehon painolla. Kyykyt, hypyt, punnerrukset ja istumaannousut ovat helppoja mutta tehokkaita liikkeitä, jotka onnistuvat aivan missä tahansa.

Vinkki 5 - Kaverin kanssa

Kesällä vietetään aikaa perheen ja ystävien kanssa. Osa yhteisestä tekemisestä voi hyvin olla löhöilyä ja syömistä, mutta voisiko yhteistä tekemistä olla myös suvun yhteinen polttopalloturnaus, patikointi luontopolulla, jalkapallon pelaaminen serkkujen kanssa tai vaikka frisbeegolfin tai padelin kokeilu kaverin kanssa.

Lue myös vinkkimme juoksuharjoitteluun helteellä >>

 

Haluatko lisää motivoivia juttuja juoksusta? Tilaa Juoksuklubin uutiskirje!

Saat lisää juoksuun liittyviä vinkkejä ja artikkeleita sähköpostiisi noin kerran kuukaudessa, kun tilaat Juoksuklubin uutiskirjeen. Tilaaminen ei sido sinua mihinkään ja voit perua tilauksen milloin haluat.