Juoksijan itsetehty elektrolyyttijuoman ohje

Päivän maukkain hellevinkki: itse tehty elektrolyyttijuoma!

Elektrolyytit ovat elimistön luonnollisia ravintosuoloja, niistä tärkeimpiä ovat natrium ja kalium. Elektrolyytit ovat tärkeitä elimistön nestetasapainon säilyttämiselle. Normaalioloissa ihminen saa riittävästi elektrolyyttejä ravinnosta, mutta kuumalla ilmalla lenkkeiltäessä niitä saattaa haihtua elimistöstä enemmän kuin niitä ehtii saada.

Elektrolyyttijuoma on nestevajauksen hoitoon ja ennaltaehkäisyyn parempi kuin pelkkä vesi, sillä nestehukassa elimistössä on puutetta veden lisäksi elektrolyyteistä, ja nestetasapainon palauttamiseen tarvitaan myös sokeria ja suolaa. Huomaa, että jos syöt hyvin suolaista ruokaa, ei sen lisäksi tämän reseptin lisäsuola ole välttämättä tarpeen.

Nappaa juoksijan elektrolyyttijuoman ohje tästä testiin kesähelteille:
1 litra vettä
2 sitruunan mehua
0,5 tl suolaa
0,5 tl ruokasoodaa
4 rkl sokeria

Tee näin:
1.Kiehauta vesi esim. vedenkeittimessä
2. Lisää sitruunamehu, suola ja ruokasooda. Makeuta sokerilla.
3.Sekoita hyvin niin, että sokeri liukenee nesteeseen kokonaan.
4. Anna jäähtyä. Juoma on valmis nautittavaksi.
5. Voit säilyttää juomaa jääkaapissa. 
Nauti juoma vuorokauden sisällä. 

Vinkki! Tämä juoma toimii hyvin myös vatsatautipotilaan nesteytyksessä.

Lue myös vinkit helteellä juoksuharjoitteluun >>

Haluatko lisää motivoivia juttuja juoksusta? Tilaa Juoksuklubin uutiskirje!

Saat lisää juoksuun liittyviä vinkkejä ja artikkeleita sähköpostiisi noin kerran kuukaudessa, kun tilaat Juoksuklubin uutiskirjeen. Tilaaminen ei sido sinua mihinkään ja voit perua tilauksen milloin haluat.